onsdag 17 mars 2010

Fröer


En sporre så klart! Tack Maria i Sundsvall, nu behöver jag inte fundera mer!

Vår trädgård är inte så stor, 1155 kvadrat, det känns helt lagom tycker jag! Den är uppdelad i tre delar kan man säga, delen framför huset med gamla äppelträd, ett gammalt plommonträd och en flaggstång. Det är där vi har vår lilla gamla trädgårdsgrupp. Sedan delen bakom huset med mina fyra pallkragar för odling, en liten cafégrupp, ett vackert gammalt äppelträd och en nästintill fallfärdig (men så charmig!) kompost. Till sist har vi "ängen", den har tidigare varit vildvuxen men vi började slå den förra sommaren, där planterades två träd som Thea fick i doppresent, ett päronträd och ett körsbärsträd. Där kommer vi att bygga en lekstuga till barnen i sommar!

Jag har tänkt lägga mycket krut denna sommar på denna rabatt! Den har blivit en smula glömd sedan min släkting Astrid tog hand om den med sina gröna fingrar. Jag har därför införskaffat en hel del fröer! Grönsaksfröna kommer hamna i pallkragarna och blomsterfröna i rabatten! Jag har beställt ifrån Impecta, och här är ett litet urval:

- Asian all green mix (blandad salladsmix)
- Easter egg (blandade rädisor)

- Rainbow (morötter i regnbågens färger)

-Ice age (gräddfärgad slingerkrasse)

-White cloud (vit pionvallmo)

- Mrs. Collier (cremevit luktärt)

- Gammaldags solros
- Princess White (sommaraster)
- Regnbågslupin (rosa och ljust gul)

- Vit dubbel stockros (inropad på Tradera)
- Vit löjtnantshjärta

Kram M

16 kommentarer:

  1. Det kommer bli en underbar rabatt, det är nu när våren kommer som jag längtar efter en liten trädgård, så kul att så fröer och se dem frodas ;o)
    Ha en riktigt härlig dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  2. Så mycket vackra sorter, det ska bli spännade att se! Jag efterlyste för ett tag sedan lite tips i min blogg om just blommor i rabatt, jag skrev ut det häromdagen och satt på min rast och kollade alla sorter på internet, så nu har jag bsetämt på ett ungefär vad det ska bli och jag HOPPAS det blir av denna sommar! Roligt att dona och planera färg och sort men sååå trist att gräva, gödsla och rensa ogräs.... Lycka till med odlingen! Mari.

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att se resultatet!
    Kram på dig!
    Marielle

    SvaraRadera
  4. Det kommer säkert bli urfint! Det såg som sagt ut som om rabatten skulle behöva lite extra kärlek ;-). Kan du inte berätta hur det går med dina vita löjtnantshjärtan? Har nämligen själv köpt de från Impecta, men sedan aldrig inte riktigt vågat ta tag i dem. Rädd för att misslyckas kan man säga ;-).

    Ha en bra dag!

    Kram M

    SvaraRadera
  5. Åh så kul att läsa om lite trädgårdsplaner. Vi ska också vi bygga en lekstuga i sommar, så mysigt för både stora och små...
    I vanlig ordning jättefina bilder...
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  6. Spännande med alla frön, lycka till! /Sofia

    SvaraRadera
  7. Det kommer att bli en helt underbar blomstrande rabatt. Spännande att så små frön. Jag gillar att skaka de små påsarna, tycker innehållet skrammlar så kul ;)

    STORA KRAMISKRAMAR lilla O ♥

    SvaraRadera
  8. Tänk vilken fin rabatt du kommer att få i sommar. Både blommor och grönsaker....Jag gillar namnen på fröerna bara namnet i sig är helt sagolikt.
    Jag har inte riktigt bestämt mig för hur rabatten skall se ut i år. Får liksom inte till det med planeringen och jag startar varje år alldeles för sent men med hjälp av ditt inlägg om rabatten skall jag ta frökatalogen med mig till sängen och börja pricka för och planera!
    Tack för inspirationen!
    Hälsningar
    Jessica

    SvaraRadera
  9. Åh vad glad jag blir av att tänka på alla fröer som kommer framöver, vad mycket fint du kommer att få upp. Funderar på att bygga en liten kryddbänk till sommaren. Så myxigt att gå o plocka färskt tuill maten eller bara att gå o dofta på det... :-)

    Kram/Mira

    SvaraRadera
  10. Tack för trädgårdsinspirationen. Det blir nog en vacker rabatt med det fina urvalet som du har gjort.
    Kram Therése

    SvaraRadera
  11. Hej,
    Vart hittar man ett sådant otroligt fint mini växthus? Mvh Ingela

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig rabatt det kommer att bli! Tack för inspirationen.

    Hoppas du får en fin kväll!

    SvaraRadera
  13. Ja, jeg har sådd litt her også. Det er gode vårtegn synes jeg!

    Koselige bilder:)

    SvaraRadera
  14. Låter underbart med alla fröer. Får se ifall jag får sått lite tomatfrö och annat denna helgen. Det är hög tid!

    SvaraRadera
  15. Men ååååhh vad härligt med alla din fröer som du har köpt! Jag vill också börja planera inför sommaren! Ska införskaffa pallkragar att plantera ätbara saker i och så ska jag satsa på mer perenner och några ettåriga växter. Underbart - längtar! Ha en bra vecka - kram E

    SvaraRadera
  16. If only everything that sprouts in there looks like the packets you show, they must taste great!
    Nice blog ;-)

    SvaraRadera