söndag 2 juni 2013

Hönsgården

Hej vänner!

Det var ett tag sedan nu! Jag har fått lite bloggkramp, inte bloggtorka för det finns massor att visa er :) Det får bli när det blir!

Jag har fotat lite höns efter önskemål från några av er läsare. Vi skaffade våra första pluttiga kycklingar för ett år sedan och de var av rasen dvärgsilkeshöns, sedan har vi fått fyra dvärgcochin av barnens farmor & farfar. Sammanlagt har vi nu Fem hönor, tre tuppar och en kyckling, en tupp har dessvärre blivit sjuk och dött. Kycklingen har våra duktiga hönor själva kläckt fram!

Vårt hönshus är inhyst i vårt gamla uthus där det tidigare funnits både höns och gris, kanske till och med ko? Praktiskt nog fanns det en lucka kvar i dörren där hönsen kan gå ut. Vi byggde till en hönsgård utanför men när vi är hemma går hönsen fritt på gården.

Alla höns har sin egen personlighet och det är spännande att följa dem och deras små upptåg. Det är otroligt mysigt att ha deras sällskap och att få plocka in egna ägg är en fin bonus. Häromdagen bakade jag en sockerkaka på våra egna ägg och den blev så gul och fin, nästan som att jag haft saffran i den, det får man inte med köpeägg!

Här kommer lite bilder!

Kram Miriam


Delar av gänget i trädgården, till höger vår fina ledartupp!


Välkomna in i vårt hönshus. Utanför doftar det helt underbart av bondsyren.


Inne i hönshus passar mammorna vår lilla kyckling, ja han har faktiskt två mammor men jag tror ingen av dem är dess biologiska, det är nog den fina gråa. 


Vår fina dam, finaste färgen om ni frågar mig. Jag tror hon är mamma till vår lilla kyckling.


Vår helvita tupp "Gullan" av rasen dvärgcochin, till höger en  vinröd dvärgsilkeshöna.

17 kommentarer:

  1. Så fina och vad härligt för dem att strosa fritt också. Tuppen "Gullan" ser ut att ha lite silkes i sig också. Han såg fluffig ut om baken :) Jag har också Dv Kochin. Den grå damen du har där är verkligen fin. Jag hade gärna haft några grå damer också. Lycka till med söta kycklingen med två mammor :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  2. Åååh, sååå fina! Avis, vill också ha! ;D Den gråa är verkligen vacker! Kram Ansku

    SvaraRadera
  3. Åh så härligt det ser ut! Vad roligt med höns!

    SvaraRadera
  4. De är underbara! Kycklingen är såå söt och lyckans den att ha två mammor :-) Hönshuset har ni gjort jättefint, så ljust och fräscht även hos dem!

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder! Ser så rogivande ut....

    SvaraRadera
  6. Lovely photos! Farms have been very special to me ever since the young days. Wonderful. Got my eye on your next posts.

    SvaraRadera
  7. Så fina hönor!! Har alltid tyckt att det verkar så mysigt med egna höns..
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. hej miriam. jag vill också ha höns. gärna dvärghöns av något slag. men jag har inte någonstans att ha dom på vintern :( det är jättekul att du visar era :) Ha en fin vecka
    /mia

    SvaraRadera
  9. Men vilka tjusiga höns och tupp. Den sorten är så fina med sina fjädrar på benen. Lite ståtliga!

    SvaraRadera
  10. Hei! Så koselig det höres ut med egne höns på gården!
    Må väre herlig å kan bake kaker med egg fra sine egne höner, den kaka hörtes veldig god ut:)
    Jeg har en utfordring til deg i bloggen min, håper du har anledning og tid til å ta en titt på det;)

    Ha en godnatt og en fortsatt fin uke!
    klem fra Merete

    SvaraRadera
  11. Fantastisk sida du har! Verkligen fin och intressant blogg och en smula igenkänning :) Alltid kul att läsa om någon som tycker om samma saker!
    Ha en fin dag!
    /M

    SvaraRadera
  12. Så kjekt å se bilder, masse inspirasjon for meg somer på planleggingsstadiet når det gjelder høns. Håper å ha fått dem på plass til neste sommer iallfall! Takk for at du deler!

    SvaraRadera
  13. Fina bilder! Vilket härligt namn du har på bloggen! Jag hamnade här då jag sökte på andra bloggar som skrev om jordgubbar...
    Vi slog till på ett jordgubbstema den här veckan på vår blogg.
    Det får bli diverse smarriga recept med jordgubbar.

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Vilka små söta höns!

    Och vilken fin tårta ni gjorde och små söta stjärnkakor, ser mumsigt ut!

    Ja, sjävklart måste du må bra! Synd för din webshop är så mysig men hälsan går självklart först. Tur att du har bloggen kvar :)

    Kram och ha en fin sommar!

    Susanne

    SvaraRadera
  15. Saknar dig och din blogg! Hoppas du mår bra.

    SvaraRadera
  16. Visst är det underbart med höns!

    SvaraRadera