söndag 22 april 2007

Spetsar och monogram

Kökssoffan med kuddar av gamla örngott


I mitt allra första inlägg skrev jag om hissgardinen som jag sytt av farmors gamla lakan. Jag är väldigt förtjust i den låda som jag fick av min farfar och som innehöll överlakan, örngott och handdukar med broderier, spetsar och monogram. Därför visar jag er lite fler bilder på dessa textilier!


Hissgardin

Närbild på monogrammet

I hallen hängde jag ett överlakan som draperi, det lakanet var så fint, farmor hade broderat både hennes och min farfars initialer, det är kärlek det! ♥

Draperi i hallen

Vår säng pryds av de fina örngotten, tycker de är så fina! Tanken är att jag ska sy påslakan av överlakanen, lägga ihop dem två och två, tror det kan bli bra.




Har ni fler tips och ideér om hur man kan använda överlakanen får ni gärna dela med er!

Ha en bra dag! Kram!

27 kommentarer:

  1. Alldeles underbara bilder! Blir jätteinspirerad, verkligen vackert! Jag har sagt det förr men gör det igen, ni har det otroligt vackert hemma!

    kram

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt fint. :-) Puss

    SvaraRadera
  3. vilken skatt du har ialla dessa fina lakan o spetsar! Så jättevackert!

    SvaraRadera
  4. Hej! Jätte fina bilder, en mycket inspirerande blogg. Hit kommer jag att komma tillbaka. Är det okej om jag länkar till dig?

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Åh du har så fint :)
    Och vad roligt att kunna ta tillvara på linnet som tillhört familjen :)
    Har inga bra ideer alls, jag skulle gjort kuddfodral, men det beror väl på vilken kvalité det är.

    Har du varit in på lyck-annas.se?
    Jag tror du skulle gilla den sidan :)

    Tjingeling//Z

    SvaraRadera
  6. Vad fint! Vilket bra sätt att återanvända gamla lakan och hanndukar.

    SvaraRadera
  7. Jättefina kuddfodral, gardiner m.m. Det är så personligt med gamla lakan! :)

    SvaraRadera
  8. Åhh, vad dina gardiner är fina! Har också en massa lakan i skåpen efter mormor och funderar lite om man kanske skulle göra något med dom.
    Hur sydde du gardinerna?Spetskanten sitter ju ganska långt upp på lakanet, blir inget kvar att "rulla", om du förstår hur jag menar *ler*

    Trevlig Kväll =0)

    SvaraRadera
  9. Jag är otroligt svag för att använda lakan och annat i inredningen. Älskar det :) Jättefint (som vanligt) och otroligt inspirerande :) Gillar verkligen hissgardinerna :)

    SvaraRadera
  10. Åååå så utrolig fint. Jag også vil ha hissgardiner i køket, men jag måste nog kjøpe dem. Jætteduktig er du som får til så mye fint : )

    SvaraRadera
  11. Vilken lycka! Att få så många gamla rara lakan och spetsar. Själv har jag hängt min mammas (född 1911) barnlakan som draperi runt tvättstället i badrummet.
    Så fint du har och tack för titten hos mig.
    Eva Agnes

    SvaraRadera
  12. Visst är jag lycklig för dessa skönheter! Tack för era kommentarer! Kul att jag inspirerar er!

    Länka mig gärna, är bara kul!

    Så till förklaringen: det tog ett bra tag innan jag kom på hur jag skulle sy hissgardinen. Jag nålade ihop kortsidorna avig mot avig, sedan sydde jag ihop dem. Vände sedan allt till rätsida och snurrade hela så monogrammet hamnade ungefär på mitten, sömmen hamnade således där upprullningen precis slutade så att den doldes. Sedan sydde jag en kanal upptill och sedan sydde jag ihop sidorna. Hoppas denna förklaring kan hjälpa dig Sofie! Hör av dig annars! / M

    SvaraRadera
  13. Återanvändning är underbart! Jag älskar alla sätt att ta tillvara på gamla skatter och "modernisera" dem för att de ska passa in :)

    SvaraRadera
  14. Så duktig du är och så otroligt fint!!! Är så fint med gamla lakan o monogram. Har en del såna örngott i sängen... Jag skulle också vilja ha såna hissgardiner, verkligen! Urmysigt kök du har som sagt!! Mari.

    SvaraRadera
  15. Jag är helt galen i såna där gamla lakan. Ropade in en låda på auktion i somras och klämmer alltid lääänge när jag hittar några på loppisar. Kul med tips om vad man kan använda allt till... maken klagar på de vita högarna som växer sig allt högre i skåpen ;-)

    SvaraRadera
  16. Jättefint som alltid :) Älskar gardinen du sytt, får nog åka hem till mamma och leta på lite gamla spetsar efter mormor tror jag.

    Kram madde

    SvaraRadera
  17. Hej
    Hittade på den här länken
    http://solkatterdammrttor.blogspot.com/
    ett fint sätt att använda överlakan - ser ut som gammal hederlig bäddning! Hon skrev om det den 17 april.
    Inger

    SvaraRadera
  18. Tack så mkt för förklaringen, förstod nog nu (annars återkommer jag med fler dumma frågor)*ler*.

    Då blir det till att ta fram symaskinen imorgon!

    Kram Sofie

    SvaraRadera
  19. Jag älskar ditt hem!!!

    SvaraRadera
  20. Hej
    var bara tvungen att skriva att jag tycker du har ett så himla fint hem....älskar dina gardiner.
    ha det så bra
    kram johanna

    SvaraRadera
  21. glömnde fråga gör det nått om jag länkar dig?

    SvaraRadera
  22. Så fantastisk nydelgi....heldig som fikk arve slike vakre tekstiler!

    SvaraRadera
  23. Åh tack så mycket! Blir så glad! Vad kul att även ni har sparat så fina saker. Hoppas att ni fått lite inspiration av mig för hur man kan använda dem och tack för era tips!

    Lycka till Sofie, du måste visa hur det blev!

    Johanna, länka på du är bara kul!

    Kram /M

    SvaraRadera
  24. Det är så vackert med gamla textilier, har en hel del som jag använder.

    SvaraRadera
  25. Som bordsdukar, gardiner.

    SvaraRadera
  26. Å så fint det är med gamla spetsar och monogram. Jag håller själv på att göra ett lapptäcke av sådant. Ska vis abild då det blir klart.

    SvaraRadera